LEAN LEDARSKAP

Teorin bakom LEAN är inte svår att förstå. Många företag kämpar när de försöker gå från teori och prat – till att implementera LEAN i praktiken. I 80 % av förändringsprogrammen inom industrin lyckas inte företag nå hållbarhet under lång tid – 1 till 3 år efter att programmet är avslutat. Varför är det så? Svaret hittar du i lednings- och ledarbeteende och förståelsen för olika roller i företaget på olika nivåer för att kunna fortsätta driva ständiga förbättringar. Att förstå din roll som ledare och kunna driva och stödja förbättringar i praktiken – att ”walk the walk” – är nyckeln till hållbara förbättringar över tid. Vårt sätt att göra detta är Train the Trainer-metoden. Ledaren kommer att vara en utbildare av personer inom sitt eget ansvarsområde. Den mest kritiska rollen för en ledare är den ledare som ligger närmast värdeflödet. Därför fokuserar vi hårdast på att utbilda de ledare som ligger närmast värdeflödet.

Ett LEAN-system för ledare är byggt av fyra byggstenar:
  • Standardiserat arbete för ledare
  • Visuella kontroller
  • Daglig uppföljningsprocess
  • Disciplin
Vi kommer att utbilda ledare på olika nivåer:
  • Baslinjen för Lean Leadership – Gå och se, ställ frågor, visa respekt
  • One to one coachning – styrke- och förbättringsområden diskuteras
  • On the job Training – praktisk träning av det vi har lärt oss
  • Gemba-walks – vi identifierar avfalls- och förbättringsområden och kommer överens om åtgärder

LEAN-VERKTYG

Vi erbjuder företag stöd att gå från traditionell produktion eller tjänster till ett LEAN System som är robust och visuellt och som säkerställer ständiga förbättringar. Tillsammans med dig och din organisation kommer vi att identifiera slöseri i dina processer och utveckla ett förhållningssätt för att förbättra. Detta kommer att förbättra din kapacitet och lönsamhet. För att uppnå detta kommer vi att utveckla ett tillvägagångssätt som är specifikt anpassat efter dina behov.

Ett uppdrag omfattar vanligtvis tre steg i förändringsprocessen:
  1. Förstudie – Vi gör en preliminär bedömning av den potentiella prestationsförbättringen.
  2. Utvecklingsfas – Tillsammans med din ledningsgrupp bestämmer vi fokus och tar fram en strategi och handlingsplan.
  3. Implementering – Tillsammans med dig och din organisation kommer vi att implementera strategin.

Vi kommer att coacha dig och finns där för att ge dig råd och stöd.

Kontakta oss för mer information